Diburzi izenez,
serora ogibidez
Jesus Mari
Arruabarrena
Azken belaunaldia,
Bizkaiko Foru Aldundia, 2002, 136 or.
Liburugileek
ez dute ezagutzen Diburzi, baina bere garaia eta bere zereginak hitz
ponposoetan laburtzen dituzte. Berak serora izan zela diosku, bizi-beharrak
bultzatuta elizako zenbait ardura hartu zituela, hala nola kanpaiak jo, eliza
garbitu, sepulturak zaindu, eta beste hainbeste.
Balleteko
dantari pausua duen emakume bizi eta adoretsu honek XIX mendearen arnas eta
kutsua gaur eguneraino luzatzen du bere hizkera, pentsamendu eta portamenean.
Duela 89 urte jaio zen Orozkon, etxe behartsu batean. Bederatzi urterarte
Merzedarien komentuan ikasi zuen «krida» (neskame). Neba bat frailea zuenez eta
beste bat abadea, ez da harritzekoa bera ere elizako lanari lotu izana.
Abade
ikasitako nebarekin bizi da Abadiñoko elizaldeko etxe ilara zaharrean. Don
Aureliano Letona —horrelaxe deitzen da herriko apaizik beteranoena— sankristau
lana egitera etorri zen herrira, baina irabazten zuen pezeta bakarraz ezin
etxekoak mantendu eta arreba serora lanetan hasi zen. Don Aurelianok Israel
aldeko parajeak eskuko hatzak bezain ongi ezagutzen ditu, irudi bailuke
soldaduska han egin zuela eta ez Ceutan. Buruz dakizki Herodes eta Poncio
Pilatoren pasadizoak, Jetsemanin edo Samarian bere begiz ikusiak balitu bezala.
Diburziri aldiz beste espiritu bat antzematen zaio, espiritu praktikoa.
Belaunaldi
guztiek diote euren arbasoak fededunagoak zirela eta haien denboratik hona
gizalegea gainbehera datorrela estrapozoka. Egia esan, aspaldiko euskal gizartean
kristautasuna pil-pilean zegoen: bazeuden Mariaren alaben tankerako fededun
taldeak, Hiru abadeko Meza Nagusiak, buldak, eta hamarrena bereizteko galbahea.
Diburzi eta Don Aureliano. Abadiño |
Herritaren
begietan antzinako serorak ez ziren elizako garbitzaile soilak, herri osoko
etxekandreen buruak baizik. Hileta, prozesio eta beste elizkizunetan emakumeen
ardura hartzen zuten. Norbait hiltzen zenean, andra-segizioa difuntuaren
etxetik elizaraino gidatzen zuten, eta funtzioaren ostean taldea berriro etxera
itzulitakoan Requiescat in pace latinez
zein euskaraz esaten zuten hileta elizkizuna amaitutzat emateko (Larramendik
XVIII. mendean esana). Hildakoari zango eta besoetako lokarriak kentzen
zizkioten, eta hobiratzeko orduan aurpegia zapi batez estaltzen zioten. Elizako
ardurez gain zenbait herritan eskolan maistra zereginetan ere baziharduten
—hala zen esaterako Idiazabalen 1663. urtera arte (1).
Eliz-emakume
hauek berrogei urtetik gorako ezkongabeak izaten ziren eta ezkontzen zena
elizatik kanporatu egiten zuten (Larramendi). Hauen ordez seglarrak aukeratzen
hasi ziren seroratzarako. Diburzi bera ezkongabea izan arren, beste serora asko
ezkonduak ziren (bere ama bera zuen horietako bat); beraz, elizarentzat lan egin
bai, baina elizgizonek eta lekaimeek baino eskubide zabalagoak izanik. Denboraren
poderioz sekularizatu ezezik zereginak ere murriztu egin zaizkie.
Serora
lanaren parterik pisuzkoena hildakoekin lotua zegoen, eta hilobiak prestatzea
Diburzi bezalakoei zegokien (2).
Lehengo
denboretan elizako lekuak oso arautuak egoten ziren: harrizko zoruan, elizaren
aurretik hasi eta erdira ingururarte, gizonentzako banku luzengak egoten ziren,
eta azkenen goetan berriki hildakoen senitartekoak esertzen ziren. Handik atzera,
sepulturak. Etxe bakoitzari numero bat zegokion, «jarlekua», oihala eta argia ipintzeko.
Abadiñon
hogei bat sepultura —hil berri— izango ziren, eta horrek Diburzi burukomin
franko sortzen zion ,
berak atontzen zuelako guztia heriotza gertatu ondoko bi urtetan.
Prestakuntzaren ondotik, nebak edo beste abaderen batek meza nagusian «erresposoak» esan eta urez bedeinkatuko
zituen sepulturok. Guztiahaldunari zenbat eta erregu gehiago egin, hainbat
txanpon gehiago jasoko zuen apaizak kapelara. Halaxe zen legea —defuntuen
destinoa—, jendeen gogoan zerua, purgatorioa edo inpernua mehatxu eta itxaropen
biziak ziren garaian. Baina Letonatarrak lurtarragoak ziren. Eukararistiako ogia
zurezko prentsa batez ebakitzen zuten legamirik gabeko ogizko lamina xuri xapal
batzuk trokel biribil batzuekin zulatuz, eta umeek gozoki faltan «errekorteak» (ogizko laminen
soberakinak) eskatzen zizkietenean eskuzabal jokatzen zuten. Koruko ahots zirraragarrienak
estasitik hurbil zeudenean ere, nik uste Don Aurelianok ez zuela gizonaren
eskala galtzen, ezta pulpitoan gora abiatutakoan ere. Izatez ez zen etorri
handiko gizona, eta ez zeukan bere burua sermoilari ontzat; beharbada
horregatik egonaldi luzeagoak egin ditu aitorlekuko ilunbetan eliztiarren
belarri-xilora kristau gomendioak eztiki ixurtzen, pulpituko gailurretik
dunboska eta begiak oldarturik jendearen bihotzetan infernuaren izua barreatzen
baino. Diburzik, bestalde, hobeto daki nekea deskribatzen arima baino,
beharbada bizitzak sarriago eskatu diolako erne eta trebea izatea sotil eta
izpirituala baino: «Elixiek behar asko ei dauko. Oin ezebez… jente gutxi etorten da, erditik eta
laurenak be eztire etorten». Aparato modernoa erosi dute hautsa kentzeko eta
lehen oso nekosoa zitzaion lana orain santiamenean egiten dute.
Amezketako San Bartolome eliza |
Diburzi serora zenean, berak zabaldu eta ixten zuen eliza,
berak jotzen zituen kanpaiak, eta larunbat-igandetako mezetan erabiltzen zen
tresneria sakratua astelehen guztietan berak erretiratzen zuen (elizaren lilura
desagerraraziz). Lan horren aldera eta elizako beste
betebeharrengatik, urtean behin, San Andolin inguruan astoa hartu eta etxe ta
baserriz hasten zen kobrantzan beste andre bat lagun hartuta. Ohitura zaharrak
agintzen zuenez, sepulturadunek nahita-nahiez «kuartea» —hamabost kilo gari— eman behar zuten; gainerako guztiek, berriz borontatea. Baserritarrek
lorez marraztutako plater sakonak husten zituzten seroraren zakura. Inguruko
auzo guztietara joaten zirenez, hamarren guztiak biltzeko hiru edo lau egun
behar izaten zituzten. Astoa gehiegi zamatu orduko karga taberna batean uzten
zuten, gero okinak ekar ziezaien. Kaleko etxe banakatxoan garia barik txanponak
biltzen zituzten, jarlekuko hiruna erreal. «Batzen
geñune, hori zan gure jornala».
Bilketa
hauek direla medio historian zehar izan da sona handiko istilurik euskal
herrietan. Antzina, zenbaitzuk, borondatea eskatu beharrean, monja soinekoa eta
txanoa jantzirik itxura beldurgarria hartuta herritarrak ikaratzen aritzen
ziren. Ondorioz, arropa horiek janzteko debekua etorri zen —biltzaile guztiek
ez zerabilten—janzkera berdina ordea, ez zegoen «uniformerik». Tolosako Andra
Marikoek adibidez zaia zuria eta manto beltza janzten zuten. Gehiegikerien
artean, Marina de Zumeta eta Gracia de Balda izeneko serorek XVI. mendean
Azkoitian egin zituzten eskariak gogoratu behar. Premiaz barik gehiago guran
ibiltzeagatik, bildurikoa bueltatzera behartu zituen udalak, isun eta eskomikuaren
mahatxupean.
Diburziri
galdetu diodanean ea jendea ematera
zegoen ala ez, oiloaren inpultso elektrikoaz burua mugitu eta guztioi begira «ba! Daukena iguel ez eta eztaukena iguel
gehiau» errantzun dit. Egokitu zaio behin edo behin etxagun bati edo
besteri muturra tximurtuz erantzun beharra.
«Eztaukenari ezin leio eskatu… Eurek ez eukien borondaterik emoteko ta neuk
eskatu behar. Aterik ate dabilenak ezin lei burue makurtute ibili, bestela ez
dago ezer».
Arto sasoian
Diburzik bi gizon kontratatzen zituen borondatea atez ate eska zezaten. Beste
herri batzuetan, artoa eta garia ezezik, linua, gaztainak, ogia eta sagarrak
ere biltzen zituzten. Baina zalantzarik gabe ofrendarik mamitsuena Zuberoako
fededunek ematen zuten hiletetan: ahari bat.
Datu guztien
arabera, agintariek sankristauak indartu nahi zituzten seroren kaltetan. 1769ko
errege agindu batek manatu arren serorek karguari utzi ahala gizonezkoek
hartzeko haien lekua, Diburzik —Iparraldeko beste serora askok bezala— bere
lanari 50eko hamarkadara arte eutsi dio.
Gaur jaio
izan balitz agian merenderoren batean lan egingo zuen eta begiko izango zuten
bere ganora eta trebeziarengatik, baina kontsumoaren eta telepredikatzaileen
sasoiak bunker zaharrean harrapatu du. Kanpoan enarek espiralak egiten dituzte
elkarri segika, txio-txio zoroan; urrunxeago, zibilizazioaren burrundara.
(1) Diburziri
elkarrizketa egin eta handik urte mordora, 1996an alegia, Eustasi Sagastune Amezketako
serora ezagutzeko parada izan dut. Garai batean garrantzi handiko pertsonaia zen segizioan, eta kanpaiak automatizatu zituzten arte berak jotzen zituen eskuz. Horrez gain Amezketako San Bartolome Eliza bakarra edo bakarrenetarikoa denez argizailak bere horretan mantentzen, beste herri batzuetan desagertua dauden lanak egiten jarraitzea behartu zaio Eustasiri. Berak darama defuntuen argiaren ardura: elizan "hachero"ak (hacha edo kandela handiei eusteko armazoiak, aulkien aurrean doazenak) jartzen ditu urtean hildakoen ohoretan, eta etxean fededunek urtean hiru edo lau aldiz eramaten dizkioten argizaiolak garbitzen ditu eta argizaria jartzen die.
(2) 1786an,
Carlos III.ak eliza barruan hilobiratzea debekatu zuenetik, sepultura ez zen
gehiago benetako hilobia, baizik eta oihal beltz batez markatutako haren irudi
sinbolikoa. Hildakoa umea
edo “aingerutxoa” zenean, oihal zuria jartzen zen beltzaren ordez.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire